VHP en Abop komen met eigen televisiestations

“We hebben geen tijd voor televisiestations waarbij propaganda gemaakt wordt

De Vooruitstrevende Hervormingspartij (VHP) en de Algemene Bevrijdings- en Ontwikkelingspartij (ABOP) komen naar wat Dagblad Suriname verneemt uit bronnen, binnenkort met eigen televisiestations. Naar verluidt zijn er nog twee frequenties vrij bij de Telecommunicatie Autoriteit Suriname (TAS) welke deze twee politieke partijen zich hebben toegeëigend. “Op dit moment gaan investeren in een eigen tv-programma of eigen station is het laatste dat wij nodig hebben. We hebben geen tijd voor televisiestations waarbij propaganda gemaakt wordt”, zegt de activist Stefano ‘Pakkitow‘ Biervliet aan Dagblad Suriname. Hij benadrukt dat de regeerders zich op dit moment eerder moeten gaan focussen op het investeren en het genereren van staatsinkomsten zonder dat de samenleving extra wordt belast.  In het verleden is vaker voorgekomen dat politieke partijen die een zender beheren en toevallig aan de macht zijn, alle staatsadvertenties en programma’s via deze eigen stations laten uitzenden. Hierdoor werden overheidsmiddelen middels een verkapte vorm van corruptie ook doorgesluisd naar deze eigen kanalen/partijen. Ook wordt erop gerekend  dat particulieren bij de stations gaan adverteren om zo goed over te komen bij regeerders.

‘Krin Taki’ moet neutraal zijn

Biervliet keurt deze verkapte vorm van corruptie ten zeerste af. “Je genereert geld voor het land of je doet dat niet. Maar je gaat geen systeem creëren om je partij geld te laten verdienen. Het levert geen voordelen op voor het land”, aldus de activist. Hij voegt eraan toe dat bijvoorbeeld het programma ‘Krin Taki’ van president Chandrikapersad Santokhi niet neutraal bij de samenleving overkomt, omdat de regeringsleider op een veilige en eenzijdige manier geïnterviewd word door zijn eigen woordvoerder. Hij ziet eerder dat het staatshoofd door de onafhankelijke media/pers wordt geïnterviewd. “Het is niet neutraal. Journalisten van verschillende zenders komen niet om je daar te interviewen. Je eigen man is daar om je te interviewen. Dat hebben wij niet nodig. We hebben neutrale mensen en neutrale programma’s nodig en we moeten neutraal zijn over zaken”, aldus Biervliet.

Veel politieke stations geweest in verleden

In het verleden hebben veel politieke partijen een eigen tv-station, al dan niet via derden, gehad. Zo kwam de Pertjajah Luhur (PL) met Pertjajah TV (PTV), terwijl de Nationale Democratische Partij (NDP) kort voor de verkiezingen ook kwam met Purple TV. Aangezien PTV begin 2017 werd doorverkocht, startte de PL in 2019 met Bersatu TV. Ook de VHP bleek vaker politieke programma’s uit te zenden via Power TV en kwam later ook nog met een eigen frequentie onder de naam Orange Media Group (OMG). Deze frequentie was gehuurd bij Radika. Ook de Nationale Partij Suriname (NPS) kwam in 2016 met een eigen frequentie op kanaal 13.1. Het is echter niet duidelijk welke programma’s precies uitgezonden zullen worden via deze nieuwe stations. De praktijk leert dat veel van de oude politieke tv-stations niets anders waren/zijn dan videotheken. Zij draaien alleen buitenlandse films en hebben hierdoor geen toegevoegde waarde aan het systeem. Opmerkelijk is dat eenmaal een politieke partij niet erin slaagt om regeermacht te verwerven of niet meer aan de macht is, zij niet meer in staat is op eigen kracht de operatie draaiend te houden.

Ook bij staatszenders machtsstrijd tussen VHP en Abop

Ook binnen de regering is er een interne strijd over macht bij de verschillende staatszenders. Zo heeft de Abop het voor het zeggen bij de Surinaamse Televisie Stichting (STVS), terwijl de VHP het laatste woord heeft bij de Stichting Radio-omroep Suriname (SRS). Bij de STVS is Kenrich Cairo (Abop) de president-commissaris en bij SRS is dat Stanley Dijksteel (VHP). Ook bij de invulling van de directeursposten is dezelfde trend te merken.

FR

error: Kopiëren mag niet!
%d bloggers liken dit: