Ramadaan voor innerlijke versterking

De moslims in Suriname en ook wereldwijd zijn net de belangrijke vastenmaand begonnen. De vastenmaand is het hoogseizoen van de moslims. Het is in landen met een redelijke sociaalmaatschappelijke situatie een maand van zware religieuze training in zelfbeheersing en het bewandelen van het rechte pad, maar ook een maand van samen komen, samen bidden en samen eten en drinken. In deze maand worden moslims bewust gemaakt van hun religie en keren velen terug naar de belangrijkste plichten: het bidden en het geven van aalmoezen. In deze maand zijn moslims door de samenkomsten en het vele bidden in staat om oude vetes bij te leggen en vrede te sluiten. In de Koran wordt bij het voorschrijven van het vasten, verwezen naar volken die eerder expliciet ook de opdracht kregen om te vasten. In het bijzonder wordt verwezen naar de ‘Abrahamitische’ religiën als het christendom en het jodendom. Ook bij de Hindoes komt het vasten voor. In de Islam is het vasten gedurende de maand Ramadaan. Deze maand is een van de 12 maanmaanden in de Islamitische jaarkalender. In tegenstelling tot het christelijk jaar, dat bestaat uit zonmaanden, bestaat het Islamitische jaar uit maanmaanden die korter zijn. Alzo is het Islamitische jaar ook ca. 11 dagen korter dan het christelijke jaar. Om het begin en het einde van de vastenmaand te bepalen wordt gebruik gemaakt in het algemeen van de interpretatie van de betreffende bepalingen van de Koran. Er zijn groepen die naar de zichtbare maan kijken en groepen die gebruikmaken van wetenschappelijke gegevens. Er wordt in Suriname toch redelijk goed gehouden aan de Islamitische plicht om te vasten. De grote moslims komen in Suriname voor onder de Hindoestanen en de Javanen. Er zijn ook kleine groepen, Creolen en Marrons. Wanneer de historie van de Islam in Suriname wordt bekeken, dan wordt gesteld dat de eerste groepen moslims kwamen met de slaven. Deze mensen werden helemaal ontdaan van hun identiteit, dus ook van hun religie. Ze werden gemaakt tot gevoelloze productiemachines tot volledige beschikking van de eigenaar en tot handelswaar. Daarna kwamen de Hindoestanen en de Javanen. Onder de Hindoestanen vond er een hervorming plaats en een splitsing door invloed van Aziatische predikers. Deze groepen bepalen op verschillende manieren het begin van de vastenmaand. In de beleving van de religie is in grote lijnen tussen de twee groepen geen verschil, de orthodoxe groep bidt langer en doet dat bijvoorbeeld ook op begraafplaatsen. Deze groep laat ook geen vrouwen toe tot de gebedsplaatsen en vrouwen mogen ook niet meedoen aan begrafenisgebeden. In Suriname is het vasten niet zo lang per dag als het in bijvoorbeeld Europese landen kan zijn. In de zomer bijvoorbeeld zijn de dagen lang. Het vasten is van zonsopkomst tot zonsondergang. Tegen de achtergrond van de bepaling dat de Schepper geen ongemakken voor de mens wil, zijn er oplossingen bedacht voor excessief lange dagen. Nu is het vasten in Nederland bijvoorbeeld ca. 19 uren lang. De tijd tussen ontvasten (het onderbreken van vasten door te drinken en eten) en het begin van vasten (waarna niet meer mag worden gegeten etc..) is maar 5 uur. Dat maakt het zeer moeilijk om te vasten. De vraag rijst of men door zo lang te vasten het doel van het vasten niet voorbij schiet. Er zijn interpretaties die wat de gebedstijden en de vasttijden betreft, aanpassingen aanbevelen. Zo wordt geadviseerd om niet 2 uur of 3 uur in de ochtend te bidden en weer te gaan slapen of voor het laatst om middernacht. Het overgrote deel van de moslims houdt zich toch aan de lange vasttijden, enkelen laten deze verplichting na. Ook bij extreem korte dagen wordt aanbevolen door interpretaties om langere tijden aan te houden. Van aanpassingen wordt weinig gebruik gemaakt. Het vasten in Suriname moet een impact hebben op de ethiek, het is niet alleen een zaak tussen de gelovige en zijn God. Het vasten is er om handelingen of juist het nalaten daarvan te beïnvloeden. Het vasten bij de moslims is geen boetedoening voor begane zonden. Het is ook niet bedoeld als zelfkastijding om gunsten af te dwingen. Gedurende een maand zijn mannen en vrouwen in training voor het doen van het goede en het nalaten van soms iets dat in het algemeen toegestaan is. We denken daarbij aan eten, drinken, roken en het bedrijven van seks in de echtelijke sfeer. Dit is wel toegestaan na het ontvasten. De nadruk ligt ook op het nalaten van zonden, gedurende de hele tijd, ook na het vasten en het verrichten van goede handelingen. De 5 plichten van de moslim bestaan uit de geloofsbelijdenis (geloof in Allah en profeet Mohamed), het 5 maal per dag bidden, het geven van aalmoezen, het vasten en het op bedevaart gaan naar Mekka. We wensen de moslims veel kracht en doorzettingsvermogen bij het vasten in de maand Ramadaan.

error: Kopiëren mag niet!