Sanatan Dharm wil paal en perk stellen aan excessen viering Phagwa

Pandit Nitin Jagbandhan in de Royal Ballroom van Lalla Rookh (foto: Regilio Derby)
Pandit Nitin Jagbandhan in de Royal Ballroom van Lalla Rookh (foto: Regilio Derby)
Holi Phagwa staat voor de deur. Tussen de feestelijke kleuren, vrolijke gezichten en de boodschap van de overwinning van het goede op het kwade is de afgelopen jaren een schemerzone ontstaan, waarin verval van waarden en normen de werkelijke essentie van dit religieus feest doen verschuiven. In de Royal Ballroom van Lalla Rookh ging pandit Nitin Jagbandhan in op de ontwikkeling van de laatste jaren, waarbij het publiek steeds verder wegzakt in de excessen van de Holiviering.
Holi Phagwa is een lentefeest en Holi accentueert en bevordert de universele menselijke waarden. Er werd een associatie gelegd met de tien geboden van het christendom, omdat het hindoeïsme eveneens tien geboden kent. Deze geboden staan in de Manusmriti, het stamschrift van het hindoeïsme. Deze zijn standvastigheid, vergevingsgezindheid, beheersing van de wil, niet stelen, beheersing van de zintuigen, reinheid, opdoen van kennis, opdoen van wijsheid, geen boosheid, en op basis van waarheid denken, spreken en handelen.
“Het is de bedoeling van Holi dat we teruggaan naar deze waarden en overdenken in hoeverre deze waarden in het dagelijks leven worden toegepast. En als het niet zo is dan is Holi een mooi moment om er weer invulling aan te geven”, zei pandit Jagbandhan. “Er wordt hierover mooi gesproken, maar als het gaat om de uitvoering, dan is het lastig.”
Holi heeft een feestelijke achtergrond; er worden mantra’s vanuit de Veda’s gebruikt. Jagbandhan legde uit dat velen de link niet zien tussen de Veda’s en de Purana’s. “Er is geen heilig schrift voor de Sanatan Dharm, omdat er zoveel is, oneindig veel dat je niet kunt zeggen, dit is het.” De 4 Veda’s (stamgeschriften) worden uitgewerkt in 18 Purana’s en meerdere geschriften in 18-voud, en meer. “We kunnen ze de hele avond opnoemen.” De pandit concludeert dan ook dat de 4 Veda’s alleen niet als de heilig geschriften kunnen gelden binnen het hindoeïsme voor de Sanatan Dharm. De pandit legt ook uit dat vaak wordt gedacht dat de Purana’s na de Veda’s zijn geschreven, maar hij verduidelijkt dat het woord Purana ook in de Veda’s voorkomt. Aan de hand van een citaat bevestigt hij dat beide teksten op hetzelfde moment zijn geschreven.
Geen mythologie – koning waant zich God
De pandit geeft ook aan dat hij bij de aanduiding van verhalen in de geschriften het woord mythologie niet gebruikt, omdat mythologie ook ‘verzonnen verhaal’ betekent, terwijl de verhalen in de geschriften ware verhalen zijn. Hij verwijst naar het verhaal van Prahlad. Als mensen geld en macht hebben, dan dreigen ze gekke dingen te gaan doen en dat gebeurde, kort gezegd met een koning die zich God waande en ook door zijn zoon Prahlad als God behandeld wilde worden. Prahlad weigerde en de koning wilde hem laten doden, maar dit is niet gelukt. Dit is een van de redenen waarom het Holifeest wordt gevierd. Holidag staat ook in het teken van de schepping. In het hindoeïsme zijn er 4 tijdperken. De Kaliyug alleen duurt 432.000 jaar. Momenteel zitten we op 5.500 jaar.
De viering
De viering is in de maand Phagun. De Holika-verbranding is een avond ervoor. De volgende dag begint de nieuwe hindoemaand. “Elke hindoemaand begint één dag na de volle maan van de maand daarvoor”, zei Jagbandhan. Om de Holimaand in te luiden, wordt er de risinus- of castorolieplant geplant. Dit is de symboliek van Prahlad. De pandit zegt dat dit is verwoord door Amriet Gangaram Panday in een krantenartikel.
Demoralisatie
“De Sanathan Dharm organisatie is de grootste hindoeorganisatie in Suriname, die haar verantwoordelijkheid kent”, stelde Jagbandhan. Er is in bestuursverband gesproken over de demoralisatie. In het verleden is geprobeerd de demoralisatie tegen te gaan. Mensen spelen met verf, mensen spelen zelfs met ontlasting, mensen spelen met smeerolie, waarmee zijn we bezig?”, vraagt de pandit zich af. Dit neemt men nu ook mee naar buiten in combinatie met alcohol en veel andere soorten uitspattingen. “Vechtpartijen, seksueel molest, aanrijdingen, dit kunnen we niet hebben, we moeten een goed voorbeeld geven aan onze kinderen”, zei de pandit. De organisatie heeft er daarom voor gekozen om mensen bewust te maken van dit fenomeen. De pandit vraagt zich ook af wat de oorzaken kunnen zijn van deze excessen tijdens de Holiviering. Zelf zoekt Jagbandhan het in het ontbreken van voorlichting, onwetendheid en minder nadruk op de ware aard van het feest. De westerse beïnvloeding is een andere reden. Een van de andere voorkomende excessen is dat tieners hun maagdelijkheid tijdens de viering verliezen. De pandit wijst er dan ook met klem op dat ouders zich moeten realiseren waar ze hun kinderen naar toe sturen.
De oplossing
De oplossing zal niet met behulp van een toverstaf bereikt worden. De pandit sprak over een gefaseerde aanpak. De Sanatan Dharm organisatie heeft een conceptbrief aan de aanwezigen voorgehouden, waarbij aandacht van de president van Suriname wordt gevraagd bij de vergunningverstrekking. De pandit citeerde: “dat het van eminent belang is dat bij de viering van het Holifeest, de betekenis en context niet uit het oog worden verloren en dat geen vergunningen worden verstrekt die niet stroken met de geschriften. De organisatie keurt het met klem af dat er op die dag excessen en uitspattingen plaatsvinden”. De aanwezigen gaven middels luid applaus goedkeuring aan deze brief, die uiterlijk maandag wordt verzonden.
RB

error: Kopiëren mag niet!