De Bromki Dyari van Suriname

In Suriname hebben we een aardig gevarieerde bromki dyari van etniciteiten. Zij die berusten op waarlijk geloof  in Gods Woord en vreedzaam samenleven,  en de waarde van de bromki dyari zien  vergeleken met landen waarin machtsconflicten en bloedvergieten met , zullen heel blij zijn met en gelukkig in onze bromki dyari. In Suriname heeft een vrij groot aantal racistische haatzaaiers  de geurige kleurrijke bromki dyari tot een bijna gehate uitdrukking gemaakt.  Ongelooflijk ! Want wat ze niet begrijpen of hen niet te pas/ opportuun uitkomt, is niet goed. Totaal verkeerd gebruik  ervan is in opmars. Wil je een baan,  zelfs als ondeskundige bij Lanti  staatsbedrijf of bij een particulier, dan begint men luidkeels te wijzen dat er geen bromki dyari te zien is dus 1 ( een) etniciteit zou dominant zijn,  (wel of niet goed gezien,)  maar om ermee te dreigen om alzo gauw aan een baan te komen. Sommigen die gebukt gaan onder (racistische) stink fyo-fyo en totaal niet thuishoren in een bromki dyari maar in bus’busi of in een moeras of als een koepari op het  waterhoofd van Ba Lanti. De stank van de fyo-fyo is bekend. Het is zo treurig dat zelfs een of meer politicologen en enkele bekrompen journalisten openlijke haters blijken van het  bromki dyari concept, en daardoor zelfs “eenheid in verscheidenheid” helaas als racistisch bestempelen. Evenwel vergeten we dat de Abop-Voorzitter Ronnie Brunswijk te vaak intens heeft opgeroepen tot Afrobundeling en richtte hij de Mapane- club op, samen met de NPS. Met zijn raciale oproep zou hij veel kiezers trekken en minder politieke kritiek kunnen rekenen.  Het slavernijverleden van honderden jaren  zou de basis zijn van  de vermeende achterstand  en armoede der zwarte bevolking. Al is onderontwikkeling en geestelijke armoede een eigen keus. Niks is minder waar. Vormen de Chinezen in Suriname als bevoordeelde, gesloten groep geen eenheid in verscheidenheid in de bloementuin, al heeft een aanzienlijk deel de chineze nationaliteit?

Het is nog afwachten wanneer ene meneer Ramkelawan of Soemodihardjo voorzitter mag worden van de NPS. Zullen de fanatieke moesjes en misi’s uit de achterban  of de gemeenschappen van de Para-plantages dat accepteren? Of een Pikinboy accepteren als leider die Indianenverhalen vertelt  en verstrikt raakt in de leugen?  De NPS is 70 jaar dominant betrokken in de machtspolitiek van Suriname en claimt alle successen. Anderen zouden niet bestaan,  arrogant over hen heen kijkend.

Onze Bromki Dyari raakt verpest door giftige doornen , haatzaaierij en fyofyo stank. Dat moeten we voorkomen. Waarlijk vreedzaam respectvol samenleven, is een collectieve  verantwoordelijkheid.

Zijn we al gauw vergeten  wat voor afgrijselijke racistische aanval op 8 september bij aanvang van de Anton de Kom- Lezing was geopend o.a. tegen andere bevolkingsgroep?  Na enkele dagen van pogingen om de  racistische beschijting af te doen, werd het geplaatst dat het een schaamteloze vertoning was. Verder kunnen we ons nog heugen dat een bejaarde romanschrijfster en aanbidder van de criminele Godfather-maffia ook racistisch in de aanval ging. Haar braaksel werd als te zijn ” haar vrije meningsuiting” afgedaan door diverse  racistische  medestanders en communisten die haar als een kankantri boom onder romanschrijvers hebben neergezet. Zulke boekschrijvers zetten aan tot etnische haat zijn zowel de Nederlandse als Surinaamse bromki dyari.

De Tuinmannen

error: Kopiëren mag niet!
%d bloggers liken dit: