Persbericht van de Surinaamse Voetbal Bond.

De Surinaamse Voetbal Bond (SVB) wil haar oprechte  dank uitspreken aan het Surinaams Olympisch (SOC), en in het verlengde daarvan het Olympisch en Paralympisch Comité van de Verenigde Staten voor hun hulp bij het verkrijgen  van de National Interest Exception ( Buitengewone Nationale  Vrijstelling) voor het Nationaal Voetbal team van Suriname voor het spelen van de CONCACAF-kwalificatiewedstrijden voor de FIFA Wereldbeker Qatar 2022.

Gezien de verklaring van president Joe Biden met betrekking tot de huidige reisregels die door de Amerikaanse regering zijn opgelegd aan niet-staatsburgers, zouden verschillende van onze spelers niet in aanmerking zijn gekomen om naar de Verenigde Staten van Amerika (USA) af  te reizen voor onze 2e WK-kwalificatiewedstrijd op 27 maart 2021 te Florida.

Deze NIE-waiver afgegeven door The Department of Homeland Security Washington D.C geeft onze getroffen spelers nu de mogelijkheid om naar de USA af  te reizen zonder te worden beïnvloed door de strikte opschorting van toegang voor niet-staatsburgers.  Deze beperking is van toepassing op niet-staatsburgers die fysiek aanwezig waren in een land (onder anderen de Schengen Staten/Nederland) waarvoor beperkingen gelden gedurende de periode van 14 dagen voorafgaand aan hun binnenkomst of poging tot binnenkomst in de Verenigde Staten.

Door de tijdige samenwerking tussen de SVB, het Olympisch en Paralympisch Comité van de Verenigde Staten en de voorzitter van het SOC, dhr. Ramon Tjon-A-Fat, is het nu mogelijk dat onze Europese spelers toestemming krijgen om naar de USA af te reizen om daar op 27 maart te spelen tegen Aruba.

Meer nog, het SOC en de SVB zetten zich in om ervoor te zorgen dat strikte Covid-19-procedures en -protocollen worden nageleefd om hiermee de veiligheid en beveiliging van alle spelers, stafleden én het gast land te handhaven.