“Hai Ram, Kesho benail bigral kaam?”

Oh God, heeft Kesho de verkeerde handelingen gecorrigeerd?
Aan de overstap van de naar verluidt prominente VHP’er Kesho naar de NDP is de volledige inhoud van het regeringsinformatieprogramma gewijd. Het voorgaande in aanmerking nemend, kunnen enkele vragen worden gesteld: wat is het doel van dit regeringsinformatieprogramma, waarom wordt er zoveel ruchtbaarheid gegeven aan de overstap, strookt de initiële moraal van dit programma überhaupt met deze opvoering en wat is het doel om de persoon in kwestie op een voetstuk te plaatsen? De naar verluidt “mediageile” ex-buurtmanager, zie documentatie uit die periode, heeft zich van zijn “beste” zijde laten zien. Hij sprak als Brugman, reagerend op het in elkaar gezette insinuerend steekspelletje van de in zijn vuistje lachende en een kiek nemende presentator. Er is natuurlijk niets mis met het maken van een andere keuze, maar je zo laten mangelen roept wel de nodige vraagtekens op. De discriminatie in ons land wordt natuurlijk ontkend, echter logenstraffen de handelingen en gepaard gaande emoties van vele individuen de ontkenning. Het is immers publieksgeheim dat een aanzienlijk deel van de “koeli’s, blakaman’s en djoeka’s” een aangeboren, of met de paplepel ingegoten aversie naar elkaar toe hebben. Door deze karaktereigenschap verpesten zij het voor de groep die wel meer liefde en openheid naar elkaar toe etaleren. Deze karaktereigenschap zorgt ervoor dat wij als burgers van Suriname nimmer zullen kunnen excelleren. Als wij de geschiedenis de revue doen passeren, valt het op dat de creool aldoor heeft getracht haar cultuur aan de andere groepen op te dringen. De Hindoestaan is schijnbaar daarbij het meest het slachtoffer van geworden. Voor een beter begrip is het in dit kader aan te raden om de geschiedenis van Guyana door te nemen. De empirie heeft ook geleerd dat individuele Hindoestanen daden hebben gepleegd waarbij zij zich duidelijk ondergeschikt maken aan de creool en menigmaal hun zelfrespect hebben laten dalen. Zijn er contrarie markante voorbeelden te noemen? Eerder genoemde handelingen worden echter aan de totale Hindostaanse gemeenschap opgeplakt, daardoor schamen velen zich diep als Hindoestaan die wel enig moraal en waardigheid trachten te koesteren. Andere gevolgen zijn, dat bij vele waardige Hindoestanen er walging optreedt voor de eigen etnische groep, zij deze dan weren en eerder met andere etnische groepen omgaan. Frappant is dat deze keuze hen kwalijk wordt genomen door hun eigen etnische groep, zonder zich te willen buigen omtrent de reden. Menige Hindoestaan kent blijkbaar het “strati systeem” en handelen van de creool niet. Hierdoor laten zij zich potsierlijk maken, maar verkeren echter in de domme illusie dat zij door hun handeling hebben gescoord. Wat is de ongelogen reden van de opstelling, “ai singi lek wan repman roti” wordt het hilarisch binnen delen van de creoolse gemeenschap omschreven, van de “koeliman”? Ligt de oorsprong onder andere in de actie van een als “black mamba” getypeerde sluwe bejaarde, voortvloeiend uit de misstap van zijn kroost? Binnen de Hindostaanse gemeenschap zijn er bepaalde families, vooral met lange familienamen, die alles willen overrulen en anderen willen doen geloven dat zij tot de Brahmanen behoren. Geldzucht is een zwaarwegende factor, de feiten zijn na te trekken. Deze figuren behandelen en beschouwen hun etnische soortgenoten als paria’s. Tegenover de creoolse groep stellen zij zich, in hun zucht naar geld en macht, “hypocriet” broederlijk op. Hoe zal de opstelling zijn als dochterlief op de proppen komt met de presentator van het “showprogram”, als de nieuwe levenspartner en de mededeling van het verkeren in blijde verwachting? Een ieder die oprecht wil werken aan de opbouw van ons land, moet ongeacht de politieke keuze absoluut worden ondersteund. Het is tevens belangrijk dat wij de welig tierende etnische discriminatie niet ontkennen, doch tegengaan. Suriname voorwaarts!
Drs. Frits Lalay

error: Kopiëren mag niet!