Wereldreiziger Ricky Sewpersad brengt nacht door in Turkse deportatiecentrum en stelt TUI aansprakelijkTijdens mijn reizen maak ik veel mee. Gelukkig zijn het meestal wel leuke dingen maar het kan ook wel voorkomen dat ik minder leuke dingen meemaak. Zo ook bij mijn laatste reis. Afgelopen dinsdag vertrokken wij met de hele familie richting Turkije voor de verjaardag van mijn neefje. Mijn allerbeste vriend was er ook bij, samen met zijn gezin. Alles ging prima , de sfeer was prima en de kinderen heel blij. Vooruitzicht was heel mooi, we zouden opgehaald worden en verblijven in een super luxe 5 sterren resort. Turkije staat er bekend om en de prijzen zijn ook redelijk.
Wat ons te wachten stond had ik zelfs in mijn dromen nooit gedacht. Na aankomst werd mijn goede vriend aangehouden door de grenspolitie. Hij heeft geen Nederlandse nationaliteit en reisde met een Nederlandse reisdocument. Zijn E-visa was wel in orde. Op de luchthaven vonden zij dat het niet voldoende is, hij moest een reguliere visum aantonen afgegeven door de ambassade. Dit is best raar want als dit zo is, waarom kon hij dan via internet makkelijk een elektronische visum aanschaffen. Ik probeerde allerlei manieren om toch voor de nodige visum te zorgen maar ze bleven erbij dat hij het land uit moet. We hadden geen keus en ik besloot samen met hem terug te gaan omdat ik meer ervaring heb met het regelen van tickets en hem niet alleen wilde achterlaten daar. De bedoeling was om zelfde dag terug te vliegen naar Nederland, een normale visum aan te vragen en binnen twee dagen terug te komen en alsnog genieten van onze vakantie. De rest van de familie stuurde ik gewoon naar het hotel zodat zij alvast hun vakantie konden vieren.
Het was dinsdag 12 uur toen we op de airport een kamer kregen. We zouden dezelfde avond terugvliegen naar Brussel. Na 5 uren wachten zonder informatie, zonder eten en drinken kregen we bericht dat we alleen terug kunnen vliegen naar Nederland en dat alleen met de maatschappij waarmee ik kwam, TUI dus. De eerstvolgende Tui vlucht was de volgende dag om 20.00 uur. Op dat moment brak de hel los bij mij. We waren al 5 uren als gevangenen behandeld en dit zou dus nog langer dan 24 uren duren. Het gevoel kan ik niet beschrijven, vernederd, teleurgesteld maar vooral boos. Heb zelfs contact gehad met de Nederlandse ambassade in Ankara en zij gaven aan dat dit een normale procedure is. Normale procedure? We zitten daar uren in een kamer. De deur mag niet dicht, de lichten mogen niet uit voor als we willen slapen. Niet eens een raam, geen eten en drinken terwijl we al 5 uren verder zijn. Geen contact met de buitenwereld omdat er geen netwerk was, helemaal beperkt in onze vrijheid, kortom een luxe gevangenis. En dit noemt men de normale procedure alleen omdat de visum niet in orde was volgens hun. Ik vind dit onmenselijk en bizar!
Ik deed mijn best zo snel mogelijk te vertrekken van daar. Moest hele tijd achter ze aanzitten zonder resultaat. Ik zocht zelf naar vluchten en vond een vlucht de volgende ochtend om 07 uur naar Eindhoven in Nederland. Na heel veel bellen gingen ze akkoord om de luchtvaartmaatschappij te vragen of ze ons willen vervoeren. Toen dacht ik, het kan niet gekker worden, we leken wel 2 grote criminelen. Om 1 uur ‘s nachts kwam het eerste opluchtende telefoontje binnen. De luchtvaartmaatschappij gaf toestemming dat ik de tickets mocht kopen, maar uiteindelijk moet ook de gezagvoerder bepalen of wij mee mogen.
Na een korte nacht, zonder te douchen want wij hadden niks bij ons, werd ik om half 6 wakker om meteen weer achter hun aan te zitten. De vlucht zou om 07.00 uur vertrekken en om half 7 werd nog gezegd dat ik geduldig moest wachten in de kamer. Om 06.50 werden wij opgehaald en als criminelen via een ander weg naar het vliegtuig gebracht. Uiteindelijk om 07.20 koos het vliegtuig het luchtruim, ik keek naar buiten en dacht erover na wat ik de afgelopen nacht allemaal heb meegemaakt en wat nog vele andere mensen moeten meemaken. Dit gebeurt dagelijks en overal dat mensen heel slecht worden behandeld als ze niet beschikken over de juiste documenten. Dat anno 2019 dit nog gebeurt is bizar. Dat we werden uitgezet accepteer ik maar de wijze waarop dat gedaan werd is onacceptabel. Ik stel TUI aansprakelijk hiervoor omdat wij onze tickets bij hun hebben geboekt, bij het inchecken controleerde het grondpersoneel alle papieren en toch werden wij vervoerd naar Turkije. Het is de taak van desbetreffende reisbureau om de juiste informatie te verschaffen.
Voor mij is dit een nieuwe ervaring in het leven, dit soort ervaringen geven je een andere kijk op het leven. Momenteel tijdens het schrijven zit ik met me goeie broeder in het vliegtuig en gaan we zo landen in Nederland. Ondanks ik diep teleurgesteld ben in Turkije en de Turkse regels zullen we alsnog proberen een visum te regelen voor hem om toch te vertrekken richting Turkije. Dit doen we puur voor de kinderen. De kinderen hadden zoveel verwachtingen en dit willen we hun niet ontnemen. Hoe dit afloopt zal ik plaatsen op mijn speciale facebookpagina “Never Stop Exploring”.

error: Kopiëren mag niet!