Politie en de orde op uitgaansplaatsen

De berichten over een dode bij een bekend theater- en mallcomplex in Suriname zijn schokkend en verontrustend. De plek waar uiteindelijk het slachtoffer neerzeeg, is een prettige ontmoetingsplek voor veel volwassenen, jongvolwassenen, tieners, vrienden, gezinnen en families die het zien van nieuwe producties van Hollywood en Bollywood als entertainment beschouwen. Toen het theatercomplex enkele jaren geleden zijn deuren opende, vond een aantal volwassenen een veilige manier om na werktijd dan wel in het weekend op verantwoorde manier goede tijd met elkaars geliefden en vrienden door te brengen. In het begin trok het theater publiek van een bepaalde klasse aan. Naar gelang het theatercomplex zich als een bedrijf profileerde dat producten met een redelijke standaard leverde, sprak het ook de massa aan. Het theatercomplex wordt – na een decennialange theaterloze periode – door velen geapprecieerd en gekoesterd. Dat zal na het fatale steekincident van enkele dagen geleden ook zo blijven. Het theatercomplex geeft aan publiek dat van rustig uitgaan houdt een uitzonderlijke mogelijkheid die geen concurrenten op hetzelfde niveau kent. Dat soort ondernemerschap moet ook door de autoriteiten hier gekoesterd en gestimuleerd worden. Wat er is gebeurd enige dagen terug heeft niets met het bedrijf te maken dat het theater runt. Maar wanneer deze zaak wordt besproken dan zal de naam van het bedrijf worden genoemd, omdat het een en ander rondom/voor dit complex is gebeurd en te maken heeft met omstandigheden en trends die iets te maken hebben met de parkeerplaats behorende aan het complex althans als zodanig wordt aangemerkt. Het is de laatste tijd evident dat op de openbare plekken die gemaakt zijn om iets te nuttigen (dus buiten bepaalde restaurants), op plekken die als overgang dienen tussen het mallcomplex en het theatercomplex, op de verharde parkeerplaats en op de trappen die naar het bovenste gedeelte van het theater leiden, veel jongeren van beide geslachten in de leeftijd van vermoedelijk 10 tot 19 jaar zich ophouden. De jongeren komen samen in groepen van 5 tot soms 20. Het is duidelijk dat de groepen zich verbonden tot elkaar voelen en zich profileren als eenheden. In de groepen heerst er bijna altijd een redelijke mate van harmonie en saamhorigheid. Men scheidt zich opvallend af van andere soortgelijke groepen. Het gedrag dat deze jongeren uit vermoedelijk bepaalde buurten vertonen, is vaak verdacht. Men blijft soms naar bezoekers van de twee complexen staren. Men houdt zogenaamde danswedstrijden of dansdemonstraties zoals dat te zien is in Hollywood cult musicals zoals Flashdance, Grease en Dirty Dancing. Af en toe is het gedrag van deze groepen heel provocerend. Men hangt rond restaurants, maar blijkt niet in staat om maaltijden te kopen voor de hele groep. Op de parkeerplaats blijven de jongeren hangen tot laat in de avond. Heel jonge kinderen van net boven 10 jaar lijken op deze plekken ook elkaar te versieren en koppels te maken. Het provocerend gedrag lijkt vooral tegenover personen die lijken tot andere woonbuurten of sociale groepen te behoren, maar ook tegen ouderen die alleen of in kleine groepen naar het complex gaan. Over deze hangjongeren is bij tijd en wijle geklaagd, maar er zijn geen acties ondernomen. De autoriteiten zijn verantwoordelijk voor de veiligheid rondom deze uitgaansplekken, omdat ze al jarenlang door veel publiek wordt bezocht en heel vaak gaat het om gezinnen. Maar ook ettelijke bedrijven, vooral de bedrijven op het theatercomplex en de rand van de mall hebben een verantwoordelijkheid wanneer het gaat om de veiligheid. Gezamenlijk zou men ordediensten kunnen instellen die bijvoorbeeld erop toezien dat een verbod om de trappen te bezetten, niet wordt overtreden. Ook moet erop worden toegezien dat derden de parkeerplaats niet bezetten, omdat het om een betaalde parkeerplaats gaat. De parkeerders die betalen, moeten bescherming genieten dat hun auto niet vernield wordt. Nu wordt een bedrag geïnd voor het parkeren, maar lopen verdachte jongeren tussen de auto’s rond.
Heel opmerkelijk op het complex is dat een aantal kinderen hier in groepen tot vrij laat in de avond beweegt. De ouders zijn in de directe omgeving niet te zien. Het vermoeden bestaat dat veel ouders/verzorgers niet eens weten waar hun kinderen op het late uur aanwezig zijn en wat ze allemaal doen.
Opvallend in deze zaak is ook de wijze waarop volwassenen om moeten gaan met jongeren die een scheve schaats rijden. Het blijft onverantwoord om fysiek geweld te gebruiken, omdat we dan niet meer weten hoe de tegenpartij zal reageren. ‘M’o djuku yu’ is een afgrijselijk ding voor veel burgers omdat er bloed en ingewanden bij komen kijken, maar een doodnormale zaak in bepaalde buurten. Het komt dan heel gemakkelijk in de mond en men heeft de bedreiging vaak in uitvoering zien gaan. Duidelijk lijkt hier dat de betrokken jongere die met zijn handelingen de dood veroorzaakte, veel tijd tot zijn beschikking heeft gehad. Uiteindelijk had hij ook de durf om het uit te voeren. Zeer waarschijnlijk lopen er op het complex regelmatig gewapende jongeren rond. Dus wat doe je als ze je provoceren of je auto vernielen? De uitkomst kan vervelend zijn voor bedrijven, omdat juist een bepaald soort ‘rustig volk’ vanuit alle segmenten van de hele samenleving vooral het theatercomplex bezoekt. In deze zou het handig zijn dat opgeroepen wordt dat volwassenen niet overgaan tot geweld tegenover elkaar of jongeren om conflicten op te lossen. Verder moet er zeker wat vanuit de bedrijven en de autoriteiten worden gedaan om het probleem van de provocerende hangjongeren op te lossen.

error: Kopiëren mag niet!